The Influence of Students' Self-Confidence on Mathematical Problem-Solving Abilities in Grade V of Elementary School
Keywords:
Self-Confidence, Mathematical Problem-Solving, Elementary SchoolAbstract
This research uses a quantitative approach, with a survey method. The aim of the research is to determine the relationship between mathematical problem solving and students' self-confidence. The research population consisted of 52 students at SD Negeri Taman Kalijaga Permai. The data collection technique was purposive sampling. The instruments used are in the form of test sheets and questionnaires. The research results show that students' self-confidence is 0.105 and the significant value (sig) is 0.632. It can be concluded that there is a strong relationship between self-confidence and problem solving. So it can be concluded that students' self-confidence can influence the results of students' mathematical problem solving, especially in FPB and KPK material.
References
Amelina, D. (2023). Analisis Kesiapan Belajar Siswa Dalam Mengikuti Proses Pembelajaran Matematika Pada Masa Pasca Pandemi. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 9(1), 572–579. https://doi.org/10.36989/didaktik.v9i1.718
Arofah, A. J., & Hidayati, N. (2021). Analisis Kepercayaan Diri Siswa SMP Kelas IX Dalam Pembelajaran Matematika. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 8(2), 328–335.
Elita, G. S., Habibi, M., Putra, A., & Ulandari, N. (2019). Pengaruh Pembelajaran Problem Based Learning dengan Pendekatan Metakognisi terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 8(3), 447–458. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v8i3.517
Fadilah, N. S., & Hakim, D. L. (2022). Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Siswa SMA Pada Materi Fungsi dengan Tahapan Polya. Jurnal Theorems (The Original Reasearch Of Mathematics), 7, 64–73.
Firdaus, A., Nisa, L. C., & Nadhifah, N. (2019). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa pada Materi Barisan dan Deret Berdasarkan Gaya Berpikir. Kreano: Jurnal Matematika Kreatif-Inovatif, 10(1), 68–77. https://doi.org/10.15294/kreano.v10i1.17822
Hakim, A. R., & Darojat, J. (2023). Pendidikan Multikultural dalam Membentuk Karakter dan Identitas Nasional. Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan, 8(3), 1337–1346. https://doi.org/10.29303/jipp.v8i3.1470
Hasibuan, K. N., Ilma, F., & Novidayanti. (2023). Analisis Persepektif Guru dalam MengembangkanSelf Esteem Siswa pada Pembelajaran Matematika SD. Paedagoria: Jurnal Kajian, Penelitian Dan Pengembangan Kependidikan, 14(4), 429–435. https://doi.org/10.31764
Hidayat, N., Tanod, M. J., & Prayogi, F. (2022). Manajemen Pengembangan Sekolah Dasar Berbasis Pendidikan Karakter. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(5), 4910–4918. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i5.2688
Ituga, A. S., & Alman, A. (2023). Self- Effıcacy, Self- Regulation, dan Self-Confidence terhadap Kemampuan Pemecahan Masalah Matematika SD. Jurnal Elementaria Edukasia, 6(3), 1499–1509. https://doi.org/10.31949/jee.v6i3.6350
La’ia, H. T., & Harefa, D. (2021). Hubungan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis dengan Kemampuan Komunikasi Matematik Siswa. Aksara: Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal, 7(2), 463. https://doi.org/10.37905/aksara.7.2.463-474.2021
Masgumelar, N. K., & Mustafa, P. S. (2021). Teori Belajar Konstruktivisme dan Implikasinya dalam Pendidikan. GHAITSA: Islamic Education Journal, 2(1), 49–57. https://siducat.org/index.php/ghaitsa/article/view/188
Nainggolan, H. C., Sihombing, B., & Pangaribuan, F. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Think Pair Share Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis Siswa Materi Bentuk Aljabar Kelas VII UPTD SMP Negeri 3 Pematang Siantar. PIJAR: Jurnal Pendidikan Dan Pengajaran, 2(1), 32–43. https://doi.org/10.58540/pijar.v2i1.444
Polya, G. (1978). How to solve it: a new aspect of mathematical method second edition. In The Mathematical Gazette (Vol. 30, p. 181). http://www.jstor.org/stable/3609122?origin=crossref
Riyanto, O. R., Oktaviyanthi, R., Sari, N. H. M., Izzati, N., Sukmaangara, B., Indartiningsih, D., ... & Wahid, S. (2024). Kemampuan Matematis. CV. Zenius Publisher.
Rohmah, M., Rahmadani, R., Ismail, K., Rifa’i, N., & Damayanti, M. (2023). Analisis High Order Thinking Skill Berdasarkan Self Confidence dan Self Efficacy (Studi pada Mahasiswa Prodi Pendidikan Ekonomi Universitas Nurul Huda). UTILITY: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomiurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi, 7(2), 107–123. http://journal.stkipnurulhuda.ac.id
Rosmawati, R. R., & Sritresna, T. (2021). Kemampuan Pemahaman Konsep Matematis ditinjau dari Self-Confidence Siswa pada Materi Aljabar dengan Menggunakan Pembelajaran Daring. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 275–290. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i2.1261
Sastrawan, K. B., & Primayana, K. H. (2020). Urgensi Pendidikan Humanisme dalam Bingkai a Whole Person. Haridracarya: Jurnal Pendidikan Agama Hindu, 2507(February), 1–9.
Simbolon, J., Nasution, H., & Simanjorang, M. (2022). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Berbasis HOTS Menggunakan Model Pembelajaran Contextual Teaching Learning untuk Meningkatkan Kemampuan Critical Thinking dan Self-Confidence. Jurnal Cendekia : Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2498–2514. https://doi.org/10.31004/cendekia.v6i3.1486
Sulistyani, D., Roza, Y., & Maimunah, M. (2020). Hubungan Kemandirian Belajar dengan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(1), 1. https://doi.org/10.36709/jpm.v11i1.9638
Suryani, M., Jufri, L. H., & Putri, T. A. (2020). Analisis Kemampuan Pemecahan Masalah Siswa Berdasarkan Kemampuan Awal Matematika. Mosharafa: Jurnal Pendidikan Matematika, 9(1), 119–130. https://doi.org/10.31980/mosharafa.v9i1.605
Syaiful. (2012). Peningkatan Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis Melalui Pendekatan PendidikanMatematika Realistik Syaiful. Jurnal Edumatica, 02(April), 36–44
Udin, T., Maufur, S., & Riyanto, O. R. (2022). Student’s Self‐Efficacy and Perceptions of Online Learning on the Use Learning Management System. Journal of Education Technology, 6(1), 165–172. https://doi.org/10.23887/jet.v6i1.41884
Ulfa, N. C. A., & Sundayana, R. (2022). Kemampuan representasi matematis siswa pada materi bilangan berdasarkan self-confidence. Jurnal Inovasi Pembelajaran Matematika: PowerMathEdu, 1(2), 193–200. https://doi.org/10.31980/powermathedu.v1i2.2231
Vandini, I. (2016). Peran Kepercayaan Diri terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa. Formatif: Jurnal Ilmiah Pendidikan MIPA, 5(3), 210–219. https://doi.org/10.30998/formatif.v5i3.646
Wuwur, E. S. P. O., Kuswandi, D., & Awaliyah, S. (2023). Internalisasi Kearifan Lokal Leva Nuang Sebagai Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran IPAS di Sekolah Dasar. Jayapangus Press, Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 6(4), 782–791. https://doi.org/10.37329/cetta.v6i4.2583
Yuliantri, E., & Sahono, B. (2021). Penerapan Pendekatan Pembelajaran Realistic Mathematics Education (RME) Untuk Meningkatkan Berpikir Kritis Siswa. Educate: Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 1–8. https://doi.org/10.32832/educate.v6i2.4852
Yulinawati, A., & Nuraeni, R. (2021). Kemampuan Representasi Matematis ditinjau dari Self-Confidence Siswa pada Materi Statistika di Desa Talagasari. Plusminus: Jurnal Pendidikan Matematika, 1(3), 519–530. https://doi.org/10.31980/plusminus.v1i3.1448